مکسم ساخاروف، مدیرعامل و همبنیان گذار بانک غیرمتمرکز زنجیرهای WeFi، معتقد است که مشکل اصلی در رشد صنعت رمزدارایی در ژاپن نه مالیات، بلکه فرهنگ کند و ریسکگریز فرآیندهای تصویب قانونی است که باعث فرار استارتاپها و سرمایههای نقدینگی به خارج از کشور میشود.
ساخاروف در گفتوگو با کوین تلگراف توضیح داد که حتی اگر مالیات ۲۰ درصدی ثابت برای سودهای رمزدارایی به تصویب برسد، این روند کند و سختگیرانه تأییدهای قانونی همچنان باعث میشود تیمها و پروژهها به دنبال راهاندازی و لیست شدن در بازارهای خارجی باشند.
او تاکید کرد:
مالیات ۵۵ درصدی پلکانی گذشته شاید دردناک و پررنگ بود، اما دیگر عامل اصلی نیست. مدل پیشتأیید توسط سازمان خدمات مالی ژاپن (FSA) و انجمن خودتنظیمی داراییهای مجازی (JVCEA) و نبود یک سامانه سندباکس پویا باعث شده سازندگان و نقدینگی خارج از ژاپن بمانند.
فرآیند قانونی لیست شدن توکن یا راهاندازی عرضه اولیه در ژاپن شامل دو مرحله است: نخست بررسی توسط انجمن JVCEA و سپس نظارت نهایی توسط FSA که معمولا بین ۶ تا ۱۲ ماه یا بیشتر طول میکشد. ساخاروف این مدت طولانی را به منزله سوزاندن فرصت و بودجه استارتاپها دانست و گفت:
بسیاری از تیمهای ژاپنی ناچار میشوند ابتدا توکن خود را در خارج عرضه کنند.
او به تأخیرهای مکرر در بررسی توکنها، بازبینی مستندات عرضه اولیه (IEO) و اعلام تغییرات محصول به نهاد ناظر اشاره کرد و افزود:
این روند به جای تسریع نوآوری، فقط به دنبال کاهش ریسک و جلوگیری از زیان است.
🔸 تازه با دنیای رمزارز آشنا شدی؟ این مقاله، همه چیز رو درباره بیت کوین به زبونی ساده برات توضیح میده؛ از پیدایش تا کاربردها!
🔸 اگر میخوای بدونی بیت کوین دقیقاً چیه، چطوری کار میکنه و چرا انقدر مهمه، حتماً این مقاله جامع رو بخون:
ساخاروف به کندی ژاپن نسبت به سایر کشورهای پیشرو در آسیا مانند سنگاپور، امارات متحده عربی و کره جنوبی اشاره کرد. او گفت:
سنگاپور گرچه سختگیر است اما مسیرهای روشنی برای لیست شدن فراهم کرده. امارات به طور میانگین سرعت بیشتری دارد و کره جنوبی به جای پیشتأییدهای طولانی، روی الزامات ادامهدار برای صرافیها تمرکز کرده که روند لیست شدن را سریعتر میکند.
او هشدار داد که حتی در صورت اجرای مالیات ۲۰ درصدی و بازتعریف رمزارزها به عنوان محصولات مالی، تا زمانی که فرهنگ تصویب و روندهای نظارتی اصلاح نشود، تغییری در شرایط رخ نخواهد داد. ساخاروف گفت: «فرهنگ، مالیات را قورت میدهد.»
به گفته ساخاروف، لازم است نهادهای نظارتی ژاپن رویکردهایی مانند تصویبهای زمانبندیشده و مبتنی بر ریسک را اجرا کنند، سامانه سندباکسی راهاندازی شود که امکان آزمایش استیکینگ و حاکمیت فراهم آورد، و مقررات افشای اطلاعات متناسب با ریسک را معرفی کنند.
او هشدار داد که در غیر این صورت پروژههای داخلی رمزدارایی همچنان به دلیل عدم قطعیت و طولانی بودن فرآیندهای تصویب، به دنبال رشد در خارج خواهند بود و نه به دلیل فشارهای مالیاتی. ساخاروف نتیجه گرفت:
این مسئله درباره ساختن محصولی است که ۱۲ ماه بعد اعلام میشود امکان لیست شدن یا راهاندازی ندارد.
از سوی دیگر، مارتن هنسکنز، مدیر رشد پروتکل در استارتآل گروپ، اخیراً اعلام کرده که رهبری آسیا در زمینه توکنیزاسیون توجه سرمایهگذاران جهانی را به خود جلب کرده است و وضوح مقررات در این منطقه، سرمایههای معلق را جذب کرده است.
هنسکنز به نمونههایی مانند راهاندازی سامانه سندباکس سریع «Ensemble» در هنگکنگ اشاره کرد و گفت:
هنگکنگ نشان داده چگونه چابکی میتواند به شکوفایی آزمایشها کمک کند، در حالی که ژاپن بیشتر به دنبال ساخت عمق بلندمدت است.
امارات متحده عربی نیز با چارچوبهای پیشرو در زمینه صدور و معامله اوراق بهادار توکنیزه شده، جایگاه خود را در جذب سرمایهگذاران و شرکتهای فینتک جهانی مستحکم کرده است.
فرآیندهای تصویب طولانی و ریسکگریز در ژاپن نه تنها زمان و منابع استارتاپهای رمزدارایی را میسوزاند، بلکه باعث خروج پروژهها و نقدینگی به بازارهای خارجی میشود. بدون اصلاحات جدی در رویکردهای نظارتی و راهاندازی سامانههای سندباکس پویا، حتی کاهش مالیاتها نمیتواند به بهبود وضعیت کمک کند. ژاپن برای حفظ جایگاه خود در رقابت جهانی کریپتو نیازمند فرهنگ تصویب سریعتر و انعطافپذیرتر است.